تشخیص حاملگی

ساخت وبلاگ

http://s5.picofile.com/file/8109970542/Hamelegi.jpg

 

تستهای تشخیص حاملگی

برای تشخیص بارداری روشهای مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط مختلف میتوان از هرکدام از آنها استفاده کرد.داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این روشها و اینکه در هر شرایطی از کدام روش میتوان استفاده کرد و چه میزان میتوان به هر روشی اعتماد نمود میتواند برای همه افراد مفید باشد.

در این مقاله شما اطلاعاتی در ارتباط با این روشها و نحوه استفاده از آنها را کسب می کنید.

انواع روشهای تشخیص حاملگی:

1. نوار تست حاملگي (بیبی چک )

2.آزمایش خون بارداری

3.آزمایش ادرار بارداری (گراویندکس )

اساس تشخیص حاملگی چیست ؟

پس از اینکه اسپرم و تخمک لقاح پیدا میکنند تخم ایجاد شده به طرف رحم رفته ودر جدار آن لانه گزینی میکند و بین۱۰-۳روز بعد جفت تشکیل میشود.جفت در واقع بافتی است که سبب ارتباط خونی مادر و جنین می شود و در تمام طول بارداری توسط این بافت جنین تغذیه و اکسیژن رسانی می گردد.پس از آن سلولهای تروفوبلاستیک جفت در حین رشد شروع به تولید هورمونی میکنند که همان " بتا اچ سی جی " (ßHCG) میباشد.با تولید بیشتر این هورمون کم کم سطح آن در خون مادر بالا رفته و زمانی که به حد خاصی برسد روزانه مقداری از آن توسط ادرار دفع می شود.بدین ترتیب با بررسی و سنجش این هورمون در خون یا ادرار میتوان حاملگی را تشخیص داد.

مقدار این هورمون در حاملگی طبیعی از روز ششم تا دهم بعد از لقاح در خون مادر بالا میرود ( حتی گاه از روز سوم لقاح هم قابل شناسایی است)

معمولا25 -20  روز پس از آخرین قاعدگی ( و نه زودتر از آن ) مقدار این هورمون در ادرار مادر نیز به اندازه ای میرسد که قابل اندازه گیری باشد.

البته این زمانها تاریخهایی است که بطور میانگین برآورد شده بنابراین ممکن است در برخی افراد مثبت شدن تستها با کمی تاخیر نسبت به زمانهای ذکر شده صورت گیرد. به طور طبیعی مقدار این هورمون هر 72-48 ساعت دوبرابر می شود .

 سطح این هورمون در هفته های ۸ تا ۱۱ بارداری به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه حاملگی کاهش می یابد

اساس کار تستهای حاملگی خانگی(بیبی چک) نیز وجود یا عدم وجود این هورمون در ادرار است.بنابراین بیبی چک زمانی مثبت می شود که سطح هورمون ßHCG به حدی بالا رفته باشد که مقادیری از آن از طریق ادرار دفع شود و این تستها معمولا دیرتر از تست خون مثبت میشوند.

روش استفاده و تفسیر بیبی چک :

http://s5.picofile.com/file/8109971176/Hamelegi_3_.jpg

 

. ادرار را در ظرف تميزي مانند ليوان يكبار مصرف جمع آوري نمائيد( نکته قابل توجه اینکه ادرار اول صبح به طور معمول بیشترین غلظت hCG را در بردارد و لذابهترین نمونه برای انجام تست ادرار است.اگر چه هر نمونه ادرار ممکن است استفاده شود.)

. نوار تست را از پاكت خارج سازيد و تا خط مشخص(Max) در ادرار فرو برید.(دقت داشته باشید که نوار را بیشتر از این حد وارد ادرار نکنید.)

. سه ثانيه صبر كنيد سپس از ادرار خارج ساخته بطور افقي بر روي دهانه ظرف ادرار بگذارید.

http://s5.picofile.com/file/8109971118/Hamelegi_2_.jpg

پس از انجام تست یکی از سه حالت زیر ممکن است ایجاد شود:

. بر حسب ميزان هورمون موجود در ادرار نتيجه مثبت بصورت 2 خط قرمز طی حدود 40 ثانیه ظاهر می شود.

. ظهور رنگ در فاصله 5 تا 10 دقيقه مشكوك بوده و بهتر است چند روز بعد تكرار شود.

. هر نتيجه اي بعد از 10 دقيقه فاقد ارزش است و در حکم منفی تلقی می شود.

مثبت: آشكار شدن دو نوار رنگي در نواحي كنترل و پائين تر از آن

منفي: آشكار شدن تنها يك نوار رنگي در ناحيه كنترل


نکته مهم اینکه شدت رنگ بستگي به مدت زمان حاملگي نیز دارد.

چند نکته در استفاده از بیبی چک:

. تنها هنگام آزمايش پاكت باز شود و نوار فقط براي يكبار قابل استفاده است.

. پاكت كوچك همراه نوار حاوي ماده سيليكا‍زل ( جاذب رطوبت) است كه بعنوان نگهدارنده ميباشد..پس از باز كردن پاكت دور انداخته شود

. در بيماراني كه مبتلا به سرطان هستند تفسير تست بعهده پزشك متخصص ميباشد.

 بیبی چک چه زمانی مثبت می شود؟

این تست معمولا از 25-20 روز پس از اتمام آخرین روز خونریزی قبلی شروع به مثبت شدن می کند البته در خیلی افراد ممکن است تست در این تاریخها مثبت نشده و بهترین زمان چک حاملگی با این تست 4-3 روز پس از تاخیر در موعد قاعدگی طبیعی است.

 تست خون حاملگی چه زمانی مثبت می شود ؟

معمولا 10-7 روز پس از لقاح سطح این هورمون در خون به حدی میرسد که قابل تشخیص است اما در صورت منفی شدن حاملگی رد نمی شود و در صورت شک به حاملگی چند روز بعد باید مجدد چک شود.

عوامل موثر درطولانی تر شدن زمان حصول پاسخ مثبت توسط تستهای خانگی( منفی کاذب ) :

1.تاخیر در زمان لانه گزینی

2. تفاوت در حساسیت تستهای بارداری مختلف

3. پایین بودن غلظت هورمون در خون و ادرار بعلت انجام زود هنگام

4. خطا در انجام روش انجام تست

5. مصرف داروی کاربامازپین

6. نگهداری ادرار در ظروف غیر استاندارد

 در چه مواردی ممکن است نتیجه تست بطور کاذب مثبت شود ؟

1. وجودبیماریهائی مثل پروتئینوری , هموگلوبینوری و کلا وجودپروتئین و یا خون در ادرار

2. آلودگی باکتریائی ادرار

3. مصرف بعضی داروها مثل پرومتازین - کلردیازپوکساید یا متادون توسط بیمار

4. زایمان جدید یا سقط اخیر

5. اشتباه در روش اجرای تست یا خطا در خوندان نتایج

چون هورمون ابتدا در خون ظاهر میشود سپس بعد از شروع متابولیزه شدن در ادرار آمده ودفع میشود پس آزمایش خون حساستر است وزودتر مثبت میشود.درموارد حاملگی خارج رحمی هم که حتما باید خون تست شود.

 مقادیر نرمال هورمون HCGβ :

در ۸۵%حاملگیها مقدار این هورمون طی 72-48 ساعت دوبرابر می شود. هرچه سن حاملگی بیشتر میشود، زمان دوبرابر شدن این هورمون طولانی تر شده و حداکثر به ۹۶ ساعت می رسد.

در مورد مقادیر این هورمون می بایست توجه نمود. زیرا در برخی حاملگیهای طبیعی مقداراین هورمون می تواند کم باشد ولی نوزادی کاملا سالم به دنیا بیاید.

 ارزیابی حاملگی از روی مقدار هورمون:

. اگر مقدار هورمون HCGβ کمتر از ۱۰ باشد شخص باردار نیست.

. اگرمقدار هورمون HCGβ بیشتر از ۲۵ باشد فرد باردار است.

. اگر مقدار هورمون بین۱۰تا ۲۵ باشد نمی توان با قاطعیت گفت شخص باردار است ویا خیر.در این موارد توصیه می شود تست 72-48 ساعت بعد تکرار شود.

راهنمای سطوح HCG در طول بارداری :

(منظور از LMP اولین روز آخرین قاعدگی است )

. 3 هفته از LMP گذشته باشد :50-5 ml/mIu

. 4 هفته از LMP گذشته باشد : 426-5 ml/mIu

. 5 هفته از LMP گذشته باشد : 7340-18 ml/mIu

. 6 هفته از LMP گذشته باشد : 56500 – 1080 ml/mIu

. 7-8 هفته از LMP گذشته باشد : 229000 – 7650 ml/mIu

. 12-9 هفته از LMP گذشته باشد : 288000 – 25700 ml/mIu

. 16-13 هفته از LMP گذشته باشد : 254000 – 13300 ml/mIu

. 24-17 هفته از LMP گذشته باشد : 165400 – 4060 ml/mIu

. 40-25 هفته از LMP گذشته باشد : 117000 – 3640 ml/mIu

 

زمانی که سطح HCGβ به ۲۰۰۰-۱۰۰۰برسد، سونوگرافی ترانس واژینال می تواند ساک حاملگی را تشخیص دهد. چون سطوح این هورمون می تواند مختلف باشد و زمان لقاح نیز به درستی مشخص نشده باشد، تشخیص بایافته های سونوگرافی تا زمانی که مقدار هورمون به ۲۰۰۰ نرسد قابل انجام نخواهدبود.

همچنین این اعداد فقط به عنوان راهنما داده شده و افزایش این هورمون در هر فرد متفاوت می باشد. مقدار مطلق به اندازه سیر تغییرات اهمیت ندارد.

تنها انجام یک نوبت آزمایش برای اندازه گیری این هورمون در بیشتر مواردکافییست. در مواردی که شک به سلامت بارداری وجود دارد می بایست چند آزمایش بافاصله از هم انجام شود تا بتوان یک نتیجه گیری درست انجام داد.
این آزمایش را هرزمان که مشکوک به حاملگی طبیعی ویا حتی موارد خارج رحمی باشیم می توانیم انجام دهیم و درخواست آن بوسیله خود بیمار هم قابل قبول است.

سطوح پایین مقدار این هورمون نشانه چیست؟

http://s5.picofile.com/file/8109971068/Hamelegi_1_.jpg

 

. اشتباه در تعیین سن حاملگی

. احتمال سقط یا حاملگی پوچ

. حاملگی نابجا

در این موارد بهتر است آزمایش 72-48 ساعت بعد مجددا تکرار شود.

 سطوح بالای مقدار این هورمون نشانه چیست؟

. اشتباه در تخمین سن حاملگی

. حاملگی مولار

. چند قلویی

در این موارد هم بهتر است آزمایش مجدد انجام و پس از اطمینان از نتیجه به بررسی علت پرداخت.

 آیا عاملی می تواند مقدار HCGβ را تحت تاثیر قرار دهد؟

هیچ عاملی نمی تواند مقدار این هورمون را تحت تاثیر قرار دهد بجز داروهایی که حاوی این هورمون باشند. این داروها معمولا برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می گیرد و پزشک در مورد زمان انجام این آزمایش پس از دریافت این داروها، شما را راهنمایی خواهد نمود. سایرداروها مثل آنتی بیوتیکها، ضد دردها، قرصهای ضد بارداری خوراکی یا سایر داروهای هورمونی هیچ تاثیر بر مقدار این هورمون نخواهند داشت.

 آیا مقدار HCG میبایست به طور مرتب در طی حاملگی اندازه گیری شود؟

مقدار این هورمون به طور معمول توسط پزشکان دوبار اندزاه گیری نمی شود مگر این که مشکلی به وجود آمده باشد. درصورت خونریزی، درد شدید شکمی یا سابقه سقط ممکن است پزشک این آزمایش را تکرارکند

 آیا این هورمون را فقط تشخیص حاملگی و در زنان اندازه می گیرند ؟

خیر. در مردان در موارد تشخیص تومورهای بیضه و نئوپلاسم آن نیز بررسی این هورمون کاربرد دارد که همراه با آلفا فیتو پروتئین تست می شو د . در بعضی بدخیمی ها از قبیل کوریوکارسینوما – امبریونال سل کارسینوما برخی سرطانهای رحم و نیز حاملگی خارج رحمی میزان BHCGبشدت بالا می رود (البته در اغلب موارد حاملگی نابجا مقدار هورمون پایینتر از حد طبیعی است )و اندازه گیری های مرتب آن برای سنجش پاسخ بیمار به شیمی درمانی ضروری است.

گاهی پس از سقط کورتاژ و درمان حاملگی خارج رحمی و مولار جهت ارزیابی پاسخ مناسب به درمان این هورمون بصورت متوالی در فواصل زمانی خاصی اندازه گیری می شود.در این موارد در صورت پاسخ صحیح به درمان این هورمون بتدریج سیر نزولی خواهد داشت.

 نکته :

در نمونه های ادراری جهت انجام گراویندکس یا تست ادرار بارداری نمونه ادرارباید در یک ظرف تمیز شیشه ای یا پلاستیکی جمع آوری شود واز پروزاتیو استفاده نشود.همچنین اگر نمونه بلافاصله پس از جمع آوری تست نشود تا  ۴۸ ساعت بعد که مورد آزمایش قرار می گیرد باید دردمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گرادیخچال نگهداری شود و قبل از انجام تست به دمای اتاق برگردانده شود.

اگر نمونه برای بیش از ۴۸ ساعت مورد استفاده قرار نگیرد باید در دمای منهای ۲۰ درجه فریز شود. یک نمونه ی یخ زده که بیش از ۲ هفته نگهداری شده باشد نباید دیگر استفاده شود. قبل ازآزمایش نمونه یخ زده باید کاملا آب شده و به دمای اتاق برسد.

 

مطالب مرتبط:

 

 

http://dl.wikifile.ir/Testzani468+60.gif

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نی نی سایت,ني ني سايت, کودک, بارداری,بچه داری,تبادل نظر,کلوب  دوران بارداري » آگاهي از بارداري و خوش خبري! » بي بي چك با خط خيلي كم رنگ من 2 روز مانده به پريود از بي بي چك با مارك medicore استفاده كردم قبل از 2 دقيقه قسمت T مشكوك بود و در مدت 10 دقيقه يك خط نازك صورتي

كم رنگ افتاد . به نظر شما من باردارم

بله عزيززززززززززززززززززم مباركه

ولي 2 تا 3 روز ديگه برو از بده حتم

سلام لي لي جون منم پري شب مارك مدي كور رو تست كردم واسه منم يك خط كمرنگ هاله اي مانند توي قسمت تي اومد اما فردا صبحش مارك بيبي چك اينتك رو استفاده كردم هيچ خبري نبود . بهتره صبر كني تا حداقل پريود يكروز عقب بيفته . جوت اگر اينجوري خودمون رو اميدواركنيم و بعد يهويي پريود بشيم خيلي تحملش سخت تره


لي لي جون من با رسپينا موافقم . بهتره يواشكي يكروز در ميون واسه خودت بيبي چك بذاري ( حتما مارك بيبي چك انيتك ) ايشالا تا مثبت بشه اونم خيلي پررنگ ! به كم رنگ ها دل خوش نكن ولي اگر مثبت باشه ديگه صد در صد قطعيه و ميتوني بري آز بدي . اونوقت به همسري بگو ولي اگر زودتر بگي و خداي نكرده پري بشي خيلييييي آدم سرخورده ميشه . بعدش هم فوري نرو به تمام خانواده هم نگو تا زماني كه بري دكتر و چك كنه ببينه همه چي سرجاش هست يا نه ! ميدوني چرا اين حرف رو ميزنم ؟ آخه يكي از دوستام بعد مدتها حامله شد رفت همه جا تند تند خبر داد بعد رفت دكتر و فهميدن كه حاملگي پوچ بوده و جنين تشكيل نشده و اين حرفها . من اگر خدا خواست و حامله شدم تا سه ماه اول تصميم دارم بجز همسرم به كسي نگم چون تو سه ماه اول خطرات زيادي وجود داره .

من 6 ماهه كه براي بچه دار شدن اقدام كردم و در تمام ماهها هم بيشتر علائم بارداري را داشتم به خاطر همين اهميتي به علائم نمي دم ولي اين ماه سر درد زياد داشتم و تكرر ادرار و خواب آلودگي
البته خبر مشكوك بودن بي بي چك را به همسرم گفتم كه اي كاش نمي گفتم حا لا موندم چه طور نا اميدش كنم
به شماره تلفن نمايندگي مدي كور زنگ زدم كسي جواب نداد و همين طور به سايتش هم رفتم ولي اون هم نتيجه اي نداشت
در مورد مخفي كردن نتيجه از ديگران كاملا" با شما موافقم چرا كه در غير اين صورت چوپان دروغگو ميشي
و ترمه جان عزيز ،در 1 الي 2 دقيقه اول خط T به هم وصل نشده بود(مثل دو تا نيم خط) كه در 10 دقيقه به خط تبديل شد
ولي باز هم اگر كامل مثبت ميشد خوشحال نمي شدم چون يكي از بچه ها گفته بعضي بي بي چك ها از 3 كه بگذره مثبت ميشه و دليل بارداري نيست مدي كور هم كه اين طور بوش مياد جزو همين بي بي چك هاست
ولي دوستان از من تجربه داشته باشيد كه زياد به عقب افتادن پريود هم دل نبنديد چون مثل من ضربه شديد مي خوريد
به نظرم بهتره چند تا بي بي چك معتبر بخريم و حداقل در روز پريودي امتحان كنيم
راستي ترمه جان شما كي وقت پريودته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لي لي جون من امروز روز 28 ام هستم و هميشه دقيقا سر 28 رو پريود ميشم و حداقل يكروز عقب ميزنه كه اونم حتما قبلش لك ميشم . از وقتي كه تصميم گرفتم باردار بشم همش از اين نوسانات دارم ! ولي قبلا نه ! الانم اصلا دلمو خوش نكردم چون به قول خودت به دير شدن پريود هم نبايد دل خوش كرد چون اونوقت وقتي پريود ميشيم بيشتر سرخورده و نااميد ميشيم . من امروز خودمو كنترل كردم و ديگه تست نردم ولي تا فردا اگر پري نشدم يه تست ميزنم ولي به نظرم تست مدي كور بدرد نميخوره من ديگه نميخرمش . تو هم از اين به بعد فقط مارك بيبي چك اينتك رو بخر روي جلدش عكس دوتا خانم باردار هست كه كنار هم ايستادند .

من ماه پيش 14 فروردين پريود شدم و اسفند ماه هم 17 ام

لي لي جون مارك مدي كور چيني هست و اين چيني هاي پدرسوخته فقط آشغال وارد كشور ما ميكنند . هرچي داري ميخري فقط ببين چيني نباشه . من تا به حال مدي كور و اطلس و بيبي چك رو امتحان كردم . به نظرم بيبي چك اينتك از همه بهتره چون اصلا مثل بقيه هاله هاي گول زننده نشونه آدم نميده

imbook,imbook.ir,پرتال جامع پزشکان ایران,دانستنیهای پزشکی,بهداشت و درمان,خدمات پزشکی,بیمار,بیماری,سئوالات پزشکی,خبرهای پزشکی,مقالات پزشکی,دارو,جستجوی پزشک,موتور جستجوی پزشکان ایران,جستجوی مطب,پزشکان ایران,خدمات بهداشت و درمان,خدمات پزشکی,پروفایل پزشک,مشروح مقالات و دانستنیهای پزشکی,طب,دکتر

تبادل نظر، تبادل نظر نی نی سایت، تالار گفتگوی نی نی، سایت نی نی ها، نی نی سایت، نی نی,نی نی سایت,حاملگی,مراقبت های دوران حاملگی,نوزاد,شیرخوار,كودك,شیر خوار,شیر دهی,شیر مادر,والدین,پدر و مادر,حاملگی,حامله,آبستن,شیر,نوزاد,كودك,كودكان,شیرخواران,شیر خواران,نوزادان,كودكان,عوارض حاملگی,مراقبت های حاملگی,بارداری,باردار,زن حامله,زن باردار,آبستنی,بیماری های كودكان,بیماریهای كودكان,ninisite,pregnancy,prenatal car

 نیازمندیها , نیازروز , نیاز روز , نیازمندیهای ایران , تست , تشخیص , سریع , حاملگی , وتشخیص , اعتیاد , Made , U.S.A , تست تشخیص سریع حاملگی وتشخیص اعتیاد Made In U.S.A

بی بی چک یا تست های بارداری خانگی آزمایشگاه ولیعصر ,آزمایش,بارداری,قند,خون,ادرار,مشاوره ژنتیک ازدواج,غربالگری,تریپل,کواد,دبل,تشخیص,درمان,آزمايشگاه,,پاتوبيولوژي,تشخیص طبی,pathobiology,laboratory,center,آزمایشگاه  پاتوبیولوژی

شهرنتــ ~ پورتال جامع خبری، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون، آشپزی، پزشکی...
ما را در سایت شهرنتــ ~ پورتال جامع خبری، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون، آشپزی، پزشکی دنبال می کنید

برچسب : چگونه میتوان حاملگی را تشخیص داد؟,imbook,imbook,ir,پرتال جامع پزشکان ایران,دانستنیهای پزشکی,بهداشت و درمان,خدمات پزشکی,بیمار,بیماری,سئوالات پزشکی,خبرهای پزشکی,مقالات پزشکی,دارو,جستجوی پزشک,موتور جستجوی پزشکان ایران,جستجوی مطب,پزشکان ایران,خدمات بهداشت و درمان,خدمات پزشکی,پروفایل پزشک,مشروح مقالات و دانستنیهای پزشکی,طب,دکتر,حاملگی ,تشخیص حاملگی , نویسنده : R3z@ بازدید : 8715 تاريخ : سه شنبه 1 بهمن 1392 ساعت: 6:02

نويسندگان

لینک دوستان

نظر سنجی

دوست دارید بیشتر چه مطالبی در سایت قرار بگیره؟

خبرنامه